Hyvinvointialueet

Saavutettavuuden edistäminen hyvinvointialueilla

22.12.2025

Kannanotto Suomen digikompassin sisältöihin – saavutettavuuden edistäminen hyvinvointialueilla

Kannanoton strategisen tason tavoite

Julkisen hallinnon digitaalisten palveluiden ja asiakaspolkujen tulee olla saavutettavia
kaikille. Digitaalinen osallisuus syntyy kuuntelemalla kansalaisia ja kehittämällä palveluita
heidän tarpeidensa pohjalta. Erityisesti digitaalisten sote-palveluiden kehittämisessä
käyttäjien näkökulma on keskeinen.

Keskeiset haasteet tällä hetkellä

  • Kansallisella tasolla ei ole selkeää vastuutahoa, joka koordinoisi ja opastaisi
    saavutettavuuden kehittämistä julkisessa hallinnossa.
  • Hyvinvointialueiden säästöt, palveluverkkouudistukset ja digitalisaatio etenevät
    samanaikaisesti, mikä vaikeuttaa kehittämistä ja mm. saavutettavuuden
    edistämistä.
  • Yleinen ymmärrys saavutettavuudesta ja siihen käytettävät resurssit ovat
    riittämättömät.

Kehittämisen suuntaviivoja

  • Traficom toimii saavutettavuusvaatimusten toteutumista valvovana viranomaisena.
    Saavutettavuuden kehittämistä koordinoimaan ja tukemaan tarvitaan kansallinen
    vastuutaho.
  • Saavutettavuudelle tarvitaan kansalliset suuntaviivat, tavoitetaso ja ohjeet, jotta
    kehittäminen julkisessa hallinnossa olisi yhdenmukaista.
  • Julkisen hallinnon henkilöstön saavutettavuusosaamista tulee vahvistaa.
  • Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on pilotoitu saavutettavuuden edistämisen
    toimintamallia (Saavutettavuusloikka) valtion Ekosysteemikoulun tukemana.
    Toimintamallia pyritään laajentamaan muillekin hyvinvointialueille yhteistyössä eri
    toimijoiden, kuten Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n kanssa.

Käytännön toimenpiteitä

  • Kansallisella tasolla määritellään suuntaviivat, tavoitetaso ja ohjeet sekä selkeä
    vastuutaho, joka koordinoi saavutettavuuden kehittämistä julkisessa hallinnossa.
  • Julkisen hallinnon henkilöstön saavutettavuusosaamisen kehittäminen edellyttää
    suunnitelmallisuutta ja riittäviä resursseja. Esimerkiksi kansallinen
    saavutettavuuden osaamismerkki voisi tukea laaja-alaista
    saavutettavuusosaamisen kehittämistä eri julkisen hallinnon organisaatioissa.
  • Digitaalisten palveluiden kehittämisessä tulee kuunnella ja osallistaa kansalaisia
    sekä huomioida heidän erilaiset tarpeensa.
  • Digitaalisten sote-palveluiden laaja-alainen käyttöönotto edellyttää
    saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja digitukeen panostamista.

”Saavutettavuus hyvinvointialueilla” -ekosysteemi marraskuussa 2025

Sari Isotalo, erityisasiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Kaisa Luostarinen, koulutussuunnittelija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Harri Falck, digitaalisen viestinnän asiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Eeva Etholen, hankintapäällikkö / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Johanna-Maria Toivonen, asiantuntija / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Riku Laurila, asiakkuuspäällikkö / Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Marjo Orava / Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Terhi Manninen / Näkövammaisten liitto
Satu Timperi / Kehitysvammatuki 57 ry
Heikki Oksanen / Kehitysvammatuki 57 ry
Sari Kujala / Aalto-yliopisto
Saija Simola / Aalto-yliopisto
Riikka Marttinen / Erilaisten oppijoiden liitto

Lisätietoja Hyvilistä

Marjo Orava

MARJO ORAVA
erityisasiantuntija
+358 50 347 3019
marjo.orava@hyvil.fi