Hyvinvointialueet

Soteri-rekisterin käyttöönotto on riski yhteiskunnan turvallisuudelle ja aiheuttaa hyvinvointialueille kohtuuttomat kustannukset

20.10.2025

Hyvinvointialueiden tulee valvontalain mukaisesti rekisteröidä toimipaikkatiedot Valviran soteri-rekisteriin tammikuusta 2027 alkaen. Soteri-rekisterin käyttöönottoon liittyy useita eri haasteita. Vaadittavien toimipaikkatietojen yksityiskohtaisuus aiheuttaa hyvinvointialueille suuren hallinnollisen taakan, joka tarkoittaa käytännössä muun muassa erittäin paljon manuaalista työtä. Tämän vuoksi rekisterin käyttöönotto tulee hyvinvointialueille kalliiksi. Hyvinvointialueiden toimipaikkatietojen avaaminen yksityiskohtaisesti julkiseen rekisteriin, kaikkien nähtäville, aiheuttaa myös turvallisuuden, varautumisen ja kyberturvan näkökulmasta selkeää vaaraa ja uhkaa koko yhteiskunnalle.

Yksityiskohtaisia tietoja on paljon ja niiden päivittäminen on työlästä. Tietojen kertatoimitus ei riitä, tietojen täytyy olla ajan tasalla kaikissa rekistereissä. Toimipaikkatietojen julkisuus aiheuttaa riskin myös yksilölle: esimerkiksi lapsen turvallisuus tulisi olla ensisijainen, ei toimipaikkatietojen julkisuus, kertoo Marjo Orava Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:stä.

Hyvinvointialueet toimittavat jo nyt toimipaikkoihin liittyviä tietoja ainakin viiteen eri rekisteriin. Uudesta Soteri-rekisteristä on muodostumassa kuudes erillinen toimipaikkatietoihin liittyvä rekisteri. Samojen tietojen kerääminen useaan eri valtionhallinnon rekisteriin sekä heikentää julkisen hallinnon tehokkuutta, että on vastoin tiedonhallintalain tavoitteena olevaa tietojen hyödyntämistä ja vaihtoa eri viranomaisten välillä. Onko perusteltua vaatia hyvinvointialueilta tiedontoimitusvelvollisuutta näin moneen eri rekisteriin?

Rekistereitä perustettaessa on unohtunut tiedonhallintalain 6 § peruslähtökohta eli yhteentoimivuus. Kerättävällä tiedolla pitää olla selkeän käyttötarkoituksen lisäksi todellista arvoa. Päällekkäiset, mutta epäyhteensopivat tiedot useissa rekistereissä eivät tue tiedonhallintalain yhteentoimivuustavoitetta ja heikentävät julkisen hallinnon tehokkuutta, toteaa selvityksen Hyvilille toteuttaneen Sotemuotoilu Oy:n sote-arkkitehti Marko Jalonen.

Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy, hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä haluavat muistuttaa, että tavoitteena tulisi olla tietojen yhteentoimivuus. On päästävä kustannustehokkaaseen tilanteeseen, jossa päällekkäisiä tietoja ei kerätä ja toimiteta useaan eri rekisteriin. Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy, hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä julkaisivat lokakuussa 2025 selvitystyön, jossa avataan tarkemmin mitä toimipaikkatietoja hyvinvointialueet joutuvat tällä hetkellä toimittamaan, kenelle tietoja toimitetaan, millä tavalla tietoja toimitetaan ja mihin lakeihin tiedontoimitusvelvoitteet perustuvat. Pääset tutustumaan selvitystyöhön tämän linkin kautta.

Järjestämme myös tiistaina 4.11.2025 klo 13:00 – 13:45 webinaarin, jossa avataan selvitystyön tuloksia. Katso tilaisuuden ohjelma ja tule keskustelemaan aiheesta: https://www.hyvil.fi/tapahtuma/toimipaikkatietojen-raportointi-selvitystyon-julkaisutilaisuus/